Blocul Național Sindical – BNS a organizat miercuri o conferinţă de presă, pe tema proiectului de Lege adoptat de Guvernul României privind reforma sistemului public de pensii. Au fost prezentate principalele probleme pe care le va aduce proiectul de lege, odată intrat în vigoare. Milioane de români vor fi afectați direct. De asemenea, s-au prezentat și principalele soluții pentru îndreptarea acestor erori.
“Populatia Romaniei imbatraneste, migratia tinerilor a accentuat acest proces, desi efectele se resimt pe intervale mari timp. Cu toate acestea suntem foarte aproape de momentul in care aceste fenomene incep sa accelereze.
Numarul persoanelor de peste 65 de ani va creste pana in 2040 de la 3,8 milioane la peste 4,4 milioane in timp pe populatia ocupata se va reduce in aceeasi peroada de la 7,6 milioane la 6,4 milioane. Trendul va deveni din ce in ce mai accentuat, ceea ce va genera dificultati in a mentine sustenabilitatea sistemului public de pensii.”
Reamintim faptul ca legea 127/2019 care urma sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2024 prevedea deja mecanismul actual de calcul al pensiilor. Trebuia doar aplicat, dar in loc sa-l aplice Guvernul il amana cu inca 9 luni, pana in septembrie 2023.
Asistam la o piese de teatru bine jucata de cele 2 partide aflate la guvernare ce se termina frumos cu anuntul public ca ambele partide sustin cresterea pensiilor, vorbim sigur de pensiile aflate in plata pentru ca despre viitorii pensionari nu vorbeste nimeni.
Ce li se intampla lor si nimeni nu dezbate despre asta:
- Pentru femei varsta de pensionare va creste esalonat la 65 de ani pana in 2035,
- In noua lege se introduce notiunea de stagiu de cotizare contributiv, respectiv pentru stagiul minim si stagiul complet sunt luate in calcul doar perioadele efectiv contributive.
Ce inseamna in realitate acest lucru:
Stagiul de cotizare minim pentru a putea iesi la pensie, respectiv 15 ani, era format in legea actuala (263/2010) atat din perioadele in care s-au platit contributii, cat si din perioade necontributive sau asimilate, asa cum sunt numite de lege, respectiv:
- a beneficiat de pensie de invaliditate;
- a urmat cursurile de zi ale învăţământului universitar, organizat potrivit legii, pe durata normală a studiilor respective, cu condiţia absolvirii acestora cu diplomă;
- a satisfăcut serviciul militar ca militar în termen sau militar cu termen redus, pe durata legal stabilită, a fost concentrat, mobilizat sau în prizonierat;
- a beneficiat, în perioada 1 aprilie 2001 – 1 ianuarie 2006 de indemnizaţii de asigurări sociale, acordate potrivit legii;
- a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2005, de concediu pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de accident de muncă şi boli profesionale;
- a beneficiat, începând cu data de 1 ianuarie 2006, de concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la 2 ani sau, în cazul copilului cu handicap, de până la 3 ani;
Legea noua prevede, desi recunoaste perioadele de mai sus ca fiind asimilate, luarea in calcul a acestor perioade exclusiv la stabilirea valorii pensiei dar nu mai sunt cuantificate in stagiul minim de cotizare, exceptie facand concediul pentru cresterea copilului care este asimilat de lege stagiului contributiv.
Acest lucru inseamna ca cei care sunt la varsta de pensionare si au stagiu minim format din perioade de contributii si perioade asimilate cum sunt cele de mai sus nu se vor mai putea pensiona pana nu vor atinge cei 15 ani de stagiu formati din perioade in care s-au platit efectiv contributii.
Situatia este similara in cazul stagiului complet de cotizare. Anumite reduceri de varsta acordate de exemplu pentru conditii de munca deosebite sau speciale sunt conditionare de existenta stagiului complet de cotizare numai ca legea noua spune ca acesta trebuie sa fie contributiv, in ciuda faptului ca angajatorii platesc suplimentar astfel incat valoarea pensiei sa nu fie afectata.
Întreaga analiză realizată de specialiștii BNS poate fi citită aici:
modific_lg_pensii