Vino în echipă! Înscrie-te în sindicat!

„Devenim prioritate prin atitudine!!!”

MEMORANDUMUL DIRECȚIILOR JUDEȚENE PENTRU SPORT ȘI TINERET

PĂSTRAREA ACTIVITĂȚILOR ȘI SUBORDONĂRII FAȚĂ DE AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU SPORT

 

Direcțiile județene pentru sport și tineret, respectiv Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București sunt  instituții publice cu personalitate juridică, deconcentrate ale AGENȚIEI NAȚIONALE PENTRU SPORT și sunt finanțate prin subvenții de la bugetul de stat și din venituri proprii.

 

SCURT ISTORIC:

  • OG. Nr 15/2010 privind unele măsuri de reorganizare a activităților de tineret și sport

Art 1). Se înființează direcțiile județene pentru sport și tineret , respectiv a municipiului București, ca urmare a comasării prin fuziune a direcțiilor pentru tineret județene, respectiv a mun. București cu direcțiile pentru sport județene, respectiv a mun. București, servicii publice deconcentrate ale Autorității Naționale pentru Sport și Tineret, cu personalitate juridică, finanțate din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat.

 

Art 2). Organizarea și funcționarea, numărul de posturi, atribuțiile structurilor rezultate din reorganizarea prin comasarea instituțiilor publice prevăzute la alin 1). se reglementează prin hotărâre a Guvernului.

 

-H.G. nr 776/2010 privind organizarea și funcționarea direcțiilor județene pentru sport și tineret , respectiv DSTMB

 

O.U.G. nr 121/2021  privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, prevede reorganizarea prin divizare parțială a Ministerului Tineretului și Sportului în două ministere distincte (Ministerul Sportului și Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse) care să preia fiecare componenta de sport, respectiv componenta de tineret de la MTS, direcțiile județene pentru sport și tineret au devenit direcții județene de sport, urmând să predea componenta de tineret viitoarelor înființate direcții județene de familie și tineret  ce urmau să funcționeze în subordinea MFTES

 

– ca urmare a abrogării HG nr. 25/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sportului prin HG nr. 59/2022 pentru stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale, Art. 2)  se înființează AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU SPORT, în a cărei subordine ne aflăm.

 

– întrucât nici până în momentul de față (2025) nu a fost predată componenta de tineret, așa cum prevedea termenul de 30 de zile stipulat de OG 121/2021 Art 8) alin 1) și 2).acest act normativ devine caduc și își pierde capacitatea de a produce efecte juridice, se aborgă HG 197/2022 privind organizarea și funcționarea direcțiilor județene pentru familie și tineret, respectiv HG 198/2022 privind organizarea și funcționarea direcțiilor județene pentru sport, revenindu-se astfel la actele normative anterioare și anume OG nr. 15/2010 privind unele măsuri de reorganizare a activităților de tineret și sport și HG 776/2010 privind organizarea și funcționarea direcțiilor județene pentru sport și tineret, ceea ce înseamnă  și schimbarea denumirii instituției la forma inițială „DIRECȚIA JUDEȚEANĂ PENTRU SPORT ȘI TINERET”.

 

Potrivit prevederile OUG nr. 121/2021

  • Art.3 alin(1) prin care „Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Tineretului și Sportului se reorganizează prin divizare parțială, prin desprinderea unor părți de patrimoniu prevăzute la alin. (2) și transmiterea acestor părți către Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse care se înființează.”
  • Art.3 alin(2) lit b) prin care „Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse preia de la Ministerul Tineretului și Sportului activitățile, posturile, personalul aferent și patrimoniul corespunzător din domeniul tineretului.”
  • Art.4 alin(8) prin care „Direcțiile județene pentru tineret și sport, respectiv Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București se reorganizează prin divizare parțială, prin desprinderea unei părți de patrimoniu corespunzătoare activităților și personalului din domeniul tineretului și transmiterea acestei părți către direcțiile județene pentru familie și tineret, respectiv Direcția pentru Familie și Tineret a Municipiului București, care se înființează. Direcțiile județene pentru familie și tineret, respectiv Direcția pentru Familie și Tineret a Municipiului București preiau activitățile, posturile și personalul aferent și patrimoniul corespunzător din domeniul tineretului, inclusiv personalul aferent structurilor-suport.”
  • Art.4 alin(11) prin care „Ca urmare a divizării parțiale conform alin. (8), direcțiile județene pentru sport și tineret, respectiv Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București își schimbă denumirea în direcțiile județene de sport, respectiv Direcția pentru Sport a Municipiului București, servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, finanțate din venituri proprii şi subvenții acordate de la bugetul de stat, care rămân în subordinea Ministerului Sportului, cu păstrarea activităţii, programelor, personalului şi patrimoniului din domeniul sportului.”
  • Art.8 alin (2) prin care „În termen de 30 zile lucrătoare de la data de intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2022, ministerele/instituțiile prevăzute la alin.(1) preiau, pe bază de protocol predare-primire, execuția bugetară pe anul 2022 până la data intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2022, numărul de posturi, personalul preluat, structurile de personal preluate și drepturile salariale aferente, precum și patrimoniul. Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art.28 alin. (1˄1) din Legea contabilității nr.82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.”

În baza acestei Ordonanțe de Urgență s-au adoptat Hotărâri de Guvern privind organizarea și funcționarea direcțiilor fie de sport, fie de familie și tineret, în speță HG 197/2022 și HG 198/2022.

Potrivit HG 197/17.02.2022, art. 8 „Încadrarea personalului în numărul de posturi din noile structuri organizatorice se face în termenele și cu procedura aplicabilă fiecărei categorii de personal, în termen de maximum 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”.

Se constată că în anul 2023, atunci când se emite H.G. nr. 139/15.02.2023 privind modificarea H.G. nr. 22/2022 și H.G. nr.25/2022 precum și art. 3, alin 1 din H.G. nr. 197/2022, că deși la art. IV – „Încadrarea personalului în numărul de posturi aprobat atât pentru DJS-uri cât și pentru DJFT-uri se realizează cu respectarea procedurii și regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal, în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri” aceste prevederi legale nu s-au respectat.

Aflăm în 17 mai 2023 că Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse a emis Ordine de înființare a Direcțiilor Județene de Familie și Tineret deși nu mai exista bază legală în vigoare, toate termenele fiind depășite, iar Hotărârile de Guvern devenind caduce (lipsite de efect juridic).

În ceea ce privește regimul juridic aplicabil categoriilor de personal, acestora li se aplică prevederile O.U.G. nr. 57/2019 – Codul Administrativ – art.506 alin.6 sau art. 507, coroborate cu art.551 alin (3) – funcționarii publici și personalul contractual pot fi transferați sau mutați doar cu acordul lor scris, iar prin această împărțire nu se respectă voința lor.

Având în vedere adresa A.N.F.P nr.16539 conexat cu 16797/2023 și în baza Ordinului A.N.F..P nr. 1886/2019 cu privire la aprobarea listei documentelor necesare pentru obținerea avizului A.N.F.P., precum și a modalității de transmitere a acestora de către instituțiile publice, documentele necesare obținerii avizului trebuie să poarte numele și prenumele, funcția deținută și semnătura electronica calificată, sau după caz, olografă în original a conducătorului instituției publice solicitante.

Intervine întrebarea: dacă la data de 17.05.2023, Direcțiile județene pentru Familie și Tineret obțin avizul A.N.F.P. pe statele de funcții, iar ordinele de numire ale directorilor executivi ai D.J.F.T-urilor sunt din data de 14.07.2023, cine a semnat olograf și cu semnătura digitală statele de funcții și cum a emis ANFP avizul ?

În ultimul paragraf menționat în adresa ANFP mai sus amintită, se condiționează avizarea statelor de funcții ale Direcțiilor Județene de Sport de semnătura olografă a directorului direcțiilor județene de sport. Considerăm că A.N.F.P. nu a aplicat unitar prevederile Ordinului nr.1886/2019.

Supunem atenției Guvernului României și modalitatea înființării direcțiilor județene de familie și tineret fără a deține un sediu social, mai mult decât atât făcându-se presiuni să primească spații prin încheierea unui contract de comodat între direcțiile județene de sport și tineret și o persoana fizică (directorul executiv al DJFT), în vederea înregistrării acestor instituții la administrațiile județene ale finanțelor publice. Nici în momentul de față, aceste DJFT –uri nu au sedii administrative.

Menționăm faptul că în momentul de față există doar 5 directori numiți la DJFT-uri din cele 42 de județe și toți acești 5 directori numiți prin ordin de la MFTES funcționează singuri, fără a avea alți angajați în instituție, fără a avea sediu și activitate, luându-și salariul lunar nejustificat.

Prin adresa comună MFTES – ANS cu nr. 45/6.10.2023 ni se solicită să semnăm un protocol de predare-primire a personalului și patrimoniului, în conformitate cu prevederile art. 8 alin. 2 din O.U.G. nr.121/2021 în condițiile în care termenul de semnare a acestui document era 30 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a Legii Bugetului de Stat pe anul 2022, iar direcțiile județene pentru sport și tineret nu au primit proceduri clare cu privire la situația patrimoniului.

Ținem să precizăm că nu avem cunoștință de existența unui protocol cadru de predare-preluare între Ministerul Sportului / SGG prin ANS și MFTES.

 

Conform art. 4, alin.(8) din OUG 121/2021 înființarea direcțiilor județene de familie și tineret este condiționată de desprinderea unei părți de patrimoniu corespunzătoare activităților și personalul din domeniul tineretului.

 

În conformitate cu prevederile Legii nr.69/2000 – Legea Educației Fizice și Sportului cu completări și modificări ulterioare, care la capitolul DEFINIȚII, definește  baza sportivă -­ amenajare specifică ce cuprinde construcții și instalații destinate activității de educație fizică și sport, coroborat cu art.80 alin(11) prin care „Unităţile de administrare a bazelor sportive din subordinea direcţiilor pentru sport și tineret județene, respectiv a municipiului București, funcționează ca unități fără personalitate juridică, având ca obiect de activitate administrarea şi întreţinerea bazelor sportive de interes naţional, precum şi prestarea de servicii pentru activitatea sportivă şi de tineret.“

De asemenea menționăm că în legislația specifică tineretului nu sunt definite clar ce reprezintă un centru de agrement / tabără școlară, sau că acestea se referă la patrimoniul destinat exclusiv tineretului; nu există o Lege a Taberelor sau a centrelor de agrement.

Totodată conform art. 2 alin. (1) si (2) din  H.G. nr.1705/2006 precum si O.U.G. nr.57/2019 – Codul Administrativ – art. 298 și 299, darea în administrare a bunurilor imobile proprietate publică a statului se face prin Hotărâre a Guvernului prin care se constituie dreptul de administrare și care trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:

a) datele de identificare ale bunului ce face obiectul dării în administrare și valoarea de inventar;

b) destinația bunului care face obiectul dării în administrare;

c) termenul de predare-primire a bunului.

Până la acest moment nu a fost emisă nicio Hotărâre de Guvern cu privire la transferul patrimoniului pentru a avea baza legală a scoaterii lui din situațiile contabile.

De asemenea atragem atenția asupra faptului ca H.G. nr.1705/2006 – privind aprobarea inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului, nu a fost actualizat, iar Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse nu a intrat în procedura de autorizare pentru a deveni administrator de bunuri din domeniul public al statului.  Vezi cazul caselor de cultura ale studenților pentru care a fost semnat Protocol de predare-preluare de la M.S. la M.F.T.E.S, care nu a produs efecte asupra situației patrimoniale.

Observam ca M.F.T.E.S. a reușit să găsească directori și a încercat operaționalizarea direcțiile județene de familie și tineret doar în 7 județe initial, în prezent existând doar 5, fără a cunoaște care sunt criteriile pe baza cărora au fost alese aceste județe și fără a se reuși cu adevărat funcționarea acestora (lipsă sediu, state de funcții, lipsă totală personal, ș.a.m.d.)

Prin OUG 153/2024 privind stabilirea unor masuri la nivelul administratiei publice centrale art 1 si art 4 componenta de tineret, care nu a plecat în fapt si în drept de la Agentia Nationala pentru Sport, în loc să revină, este direcționată către noul Minister al Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.

Față de cele mai sus menționate și față de situația actuală, în care se dorește reducerea personalului  bugetar,  apreciem imposibilă reorganizarea acestor instituții așa cum este prezentata și solicităm revenirea de urgență la situația inițială, conform O.U.G. nr.15/2010 – existența direcțiilor județene pentru sport și tineret, formulă care s-a dovedit a fi eficientă și care a funcționat mai bine de 13 ani.

 

 De asemenea se tot aduce in discuție descentralizarea acestor servicii și aducerea lor în subordinea CJ –urilor, fapt care poate atrage după sine și dispariția patrimoniului care aparține tinerilor și sportivilor și pentru care vă rugăm să prevedeți în eventuala lege a descentralizării obligația CJ-urilor de a menține destinația acestor bunuri.

 

ATRIBUȚII SPECIFICE :

a)asigură punerea în aplicare la nivelul județelor, respectiv al municipiului București a Programului de guvernare, a strategiei și programelor Autorității Naționale pentru Sport și Tineret în domeniile sportului și tineretului;

b)utilizează centrele de agrement pentru tineret în scopul desfășurării de activități recreative, turistice, sportive, de tabere pentru copii și tineret;

c)urmăresc aplicarea și controlul respectării actelor normative din domeniile sportului și tineretului;

d)colaborează cu celelalte instituții deconcentrate, cu organe de specialitate ale administrației publice centrale, cu autoritățile administrației publice locale, cu alte instituții publice, cu persoane juridice de drept public sau privat, române sau străine;

e)organizează și desfășoară acțiuni de și pentru tineret, acțiuni culturale, artistice, distractive, educative, turistice interne și internaționale, sportive și de agrement pentru tineri, în taberele sau centrele de agrement;

f)elaborează calendarul anual de acțiuni de sport și tineret proprii și în parteneriat și îl supun aprobării conducerii Autorității Naționale pentru Sport și Tineret;

g)acționează în colaborare cu autoritățile administrației publice locale pentru dezvoltarea bazei materiale din centrele de agrement din fondurile alocate de la Autoritatea Națională pentru Sport și Tineret și din alte fonduri, precum și pentru modernizarea și optimizarea serviciilor pentru sport și tineret;

h)asigură sprijin de specialitate pentru realizarea de programe și proiecte de și pentru tineret, precum și pentru sport de către instituții publice locale;

i)colaborează, cooperează și dezvoltă parteneriate cu persoane fizice și juridice, în vederea îndeplinirii obiectivelor în domeniile sportului și tineretului;

î) oferă informații și acordă consiliere în domeniile sportului și tineretului;

j)organizează, participă, monitorizează și evaluează acțiunile în domeniile sportului și tineretului;

k)organizează baza de date cu organizațiile neguvernamentale de și pentru tineret din județ;

l)organizează tabere tematice, activități de recreere, seminarii, cursuri pentru educația nonformală pentru tineri și studenți;

m)organizează și implementează programe cu caracter social pentru copii și tineri, cu precădere pentru cei defavorizați;

n)propun Autorității Naționale pentru Sport și Tineret înființarea sau desființarea centrelor pentru tineret pe care le coordonează, în vederea derulării activităților de informare și consiliere pentru tineret;

o)finanțează unele programe speciale pentru sportivi, secții sau echipe din raza administrativ-teritorială.

 

UNICITATEA PRIVIND ACTIVITATEA DJST-urilor:

Direcțiile județene pentru sport și tineret sunt singurele instituții de stat la nivel de județ care au ca obiect de activitate:

sprijinirea  organizațiilor nonguvernamentare de tineret;

-singurele care dețin Centre de tineret;

singurele care eliberează CIS-uri (Certificat de Inregoistrare Sportivă);

singurele care organizează tabere pentru urmașii revoluționarilor din 1989, tabere sociale, tabere pentru persoane cu dizabilități, tabere naționale și tabere tematice;

sunt singurele instituții care susțin, la nivel de județ sportul de masă.

Să nu uităm că statele europene dezvoltate și nu numai, au politici bine stabilite de susținere a sportului, acesta fiind declarat una din principalele priorități naționale în țările respective. Acest fapt se datorează în primul rând viziunii în ceea ce privește starea de sănătate a națiunii. Investițiile mai mari în educația fizică din timpul școlii (sportul școlar), în sportul juvenil și în sportul de masă generează viitoare generații cu mai puține probleme de sănătate, o stare de sănătate mai bună a națiunii care, implicit, necesită mai puțini bani alocați consumului de servicii medicale și medicamente.

În constituția României, la art.34, alin(2) se stipulează: “Statul este obligat să ia măsuri pentru asigurarea igienei si sănătății publice.” De aceea considerăm că practicarea oricarei forme de activitate fizică este esențială pentru o viață de adult calitativă și productivă pentru societate. Efectele mișcării sub orice formă, îndeosebi organizată, a educației fizice și sportului asupra fiecărui individ se vor concretiza într-o contribuție substanțială la menținerea și dezvoltarea capacităților funcționale, la păstrarea structurilor organismului și la limitarea deteriorării acestuia din cauza vârstei și lipsei de stimulare.

Aceasta este principala menire a direcțiilor de sport și tineret, care prin responsabilitatile și capacitățile lor de organizare ar trebui să pună în aplicare o politică națională, unitară,  îndeplinind obligația statului pentru asigurarea stării de sănătate a populației, prezentă și viitoare, conform Constituției României.

Cine investește azi 1 euro în sport, mâine nu va mai fi nevoit să investească 100 de euro în spitale!

Să nu uităm de componenta educativă a sportului. Indiferent sub ce formă (educație fizică, de masă, sportul pentru toți, sportul juvenil, de performanță sau înaltă performanță) sportul face parte dintr-un univers al creațiilor umane de natură estetică, intelectuală, morală. Practicarea lui sub orice formă, mai ales la vârsta copilăriei și adolescenței, reprezintă un factor educațional care marchează existența individului în mod continuu, iar funcțiile intelectuale, volitive și caracteriale sunt influențate pozitiv.

Nu în ultimul rând, exercitiul fizic și sportul devin o condiție “sine qua non” în pregătirea armatelor pentru menținerea păcii sau ducerea razboaielor. Pregătirea fizică trebuie privită ca o formă de instruire integrată în tot complexul de pregătire al militarilor, nu ca o sursă independentă fără finalități concrete în acțiunile militare, cu aplicabilitate în diferite situaţii reale. De altfel, pregătirea fizică înseamnă un proces de educare permanentă şi inteligentă a calităţilor fizice ale individului, potențial viitor militar.

În aceste vremuri tulburi, cu un razboi la granițele noastre estice de mai bine de trei ani, este evidenta necesitatea unei armate naționale bine pregatită și din punct de vedere fizic acumț dar mai ales în viitor.

Ori, fără o bază temeinic susținută de exercitiul fizic timpuriu implementat fiecărui individ, nu vom putea vorbi prea curând de indeplinirea acestui deziderat.  

 

COMPONENTA DE TINERET -TABERE

Având în vedere numeroasele modificări legislative în ceea ce privește organizarea și funcționarea direcțiilor județene pentru sport și tineret din ultimii ani, așa cum am arătat mai sus, componenta de Tineret-Tabere din cadrul DJST-urilor urma să se predea, împreună cu patrimoniul, personalul și activitatea aferente la MFTES, lucru care nu s-a realizat în acești 3 ani care s-au scurs.

În tot acest timp, Compartimentul Tineret Tabere, împreună cu patrimoniul, personalul și activitatea specifică a rămas la DJST-uri, continuând să existe, să funcționeze și să își desfășoare activitățile specifice în ciuda lipsei corespondentului la nivel de ANS (întrucât acesta a fost predat la MFTES) și desigur fără buget alocat programelor locale de tineret.

Personalul aferent centrelor de agrement, bazelor turistice și aparatului propriu din Compartimentul Tineret Tabere au continuat să își facă munca, aducând chiar venituri proprii la bugetul instituției. În ceea ce privește activitatea specifică acțiunilor de și pentru tineret, s-a păstrat colaborarea cu ONGT-urile județene și am oferit sprijin în continuare prin punerea la dispoziție a centrelor de tineret acestora, iar în ceea ce privește acțiunile propriu zise, care se desfășurau anterior acestor blocaje legislative conform calendarelor anuale de activitați, prin prisma bunelor relații care s-au sudat în timp cu alte instituții județene de stat s-a reușit să se desfășoare, fără implicații pecuniare din partea instituțiilor noastre.

O mare pierdere a fost aici imposibilitatea de a mai desfășura Concursul local de proiecte și Concursul național de proiecte de și pentru tineret care a reprezentat ani la rândul un real sprijin pentru ONG-urile de tineret atât la nivel județean cât și la nivel național.

Foarte important de menționat în ceea ce privește activitatea de tineret este faptul că aceasta se desfășoară ca sprijin, sau complementar dacă vreți sistemului de învățământ clasic. Prin proiecte și acțiunile desfășurate de DJST-uri, prin compartimentele de tineret, copiii, tinerii, studenții beneficiază de diverse forme de educație nonformală, extracuriculară, axată pe nevoile lor specifice vârstei.

Amintim aici doar câteva dintre acțiunile specifice compartimentelor de tineret desfășurate de direcțiile județene pentru sport și tineret în colaborare cu institiții publice de profil și fundații/ organizații nonguvernamentale:

– Educație antreprenorială

– Educație rutieră

– Cum să-ți alegi cariera

– Siguranța în vacanță

– Stop bullying

– Informare cu privire la efectele negative ale consumului de substanțe interzise

– Dezvoltare personală

– Conștientizarea pericolelor din online, predispoziția comunicării informațiilor personale

– Stop traficului de persoane – informare cu privire la modalitățile re racolare a tinerilor și persoanelor vulnerabile

– Curs de comunicare eficientă

– Fii stăpân pe viața ta – ghidul tânărului la început de drum

– Cum se construiesc obiceiuri sănătoase

– Încurajarea voluntariatului

– Incluziune socială

– Orientare în natură, curs de supraviețuire

– Cum să te comporți în caz de curtemur

– Cum să te comporți în caz de incendiu

Ceea ce dorim să scoatem în evidență aici este faptul că educația non formală de care beneficiază tinerii prin prisma acțiunilor desfășurate de DJST-uri nu are corespondent în educația clasică asigurată de stat. Aceste tipuri de activități sunt diverse, atractive, interesante și acoperă arii variate de interes și nevoi specifice fiecărei categorii de vârstă.

Aceste activități de informare și consiliere nu se învață în școală.

DJST-urile vin astfel în sprijinul educației convenționale și o completează pentru ca tinerii și copiii noștri să beneficieze de toate informațiile și cunoștințele de care au nevoie pentru a se dezvolta armonios și a deveni cetățeni responsabili .

 

VENITURI PROPRII

Așa cum am menționat anterior, DJST-urile sunt instituții publice cu personalitate juridică, finanțate prin subvenții de la bugetul de stat și din venituri proprii.

Centrele de agrement și bazele turistice aflate în administrarea DJST-urilor care sunt bine întreținute si functionale, în ciuda subfinanțării, aduc astfel venituri proprii la bugetul instituției.

De cele mai multe ori, veniturile obținute din CA și BT sunt folosite pentru întreținerea și plata utilităților și a Unităților de administrare a bazelor sportive (UABS) ale direcțiilor, care de regulă necesită bugete considerabile pentru funcționare iar veniturile încasate efectiv de acestea nu se apropie deloc de minimul necesar.

MOTIVE CERTE PENTRU CARE NU ESTE BENEFICĂ MODIFICAREA SUBORDONĂRII DJST-URILOR

Motivare juridică:  DECIZIA Curții Constituționale Nr.1 din 10 ianuarie 2014 asupra obiecției de neconstituționalitate a Legii privind stabilirea unor măsuri de descentralizare a unor competențe exercitate de unele ministere și organe de specialitate ale administrației publice centrale, precum și a unor măsuri de reformă privind administrația publică Publicată în Monitorul Oficial nr.123 din 19.02.2014

Motivare lipsă unitate : în situația în care aceste direcții ar fi predate consiliilor județene, nu se va mai putea vorbi de o dezvoltare a celor 3 ramuri specifice obiectului de activitate (sport, tineret, tabere) într-o manieră unitară la nivel de țară, întrucât bugetarea activităților și direcția dezvoltării acțiunilor va fi controlată și dictată de componenta politică care conduce fiecare județ în parte. Astfel, fiecare direcție pentru sport și tineret va funcționa și va avea obiective, desfășurare și rezultate diferite. Nu va mai exista o politică națională în ceea ce privește sportul, tineretul și taberele.

Astfel de exemple de lipsă de unitate putem vedea și în sistemele descentralizate (învățământ și sănătate), domenii care funcționează cu mari lipsuri și cu erori substanțiale, în mare măsură datorate dublei subordonări: atât față de ministerul de resort (Central) cât și față de consiliile locale/județene (Local). Exemplu elocvent aici este lipsa de unitate între scoli în ceea ce privește vacanțele școlare, desfășurarea modulelor speciale de învățare (săptămâna verde, săptămâna altfel) lăsând-se la nivel local, la latitudinea inspectoratelor desemnarea perioadelor de desfășurare pentru aceste activități . Asadar, nu mai există unitate în ceea ce privește învătământul școlar de stat la nivel de țară.

Finanțare diferită : în eventualitatea predării către consiliile județene a direcțiilor pentru sport și tineret , nu va mai putea fi vorba de o finanțare uniformă (direcțiile primind în principal aceeași finanțare de la ministerul de resort – existând deci o egalizare a fondurilor alocate pentru desfășurarea activitățiilor specifice)  ori, odată cu o eventuală transmitere către CJ, aceasta va fi total diferențiată de la județ la județ, cum amintisem anterior, în funcție de deschiderea politică la nivel de județ față de sport, tineret, tabere.

Exemplu de rele practici – patrimoniu predat în trecut către consilii județene sau consilii locale care au ajuns să fie neglijate până la distrugerea lor

Trebuie avut în vedere și exemplele de transfer de patrimoniu care au avut loc de-a lungul anilor către administratiile publice locale și în urma cărora bazele au rămas în paragină – vezi cazurile de la Suceava, Constanta, Mureș, Vrancea, Dâmbovița,

Prahova, mun. București, etc.

  1. Suceava

“Cea mai mare tabără şcolară din ţară a fost ruinată de nepăsarea statului. Este vorba despre tabăra „Bucşoaia” din oraşul Frasin. Înainte de 1989, la Bucșoaia erau cazaţi, în fiecare vară, peste 50.000 de elevi. Acum, tabăra este pustie, devenind ţinta hoţilor. Doar câinii fără stăpân se mai adăpostesc în căsuţele fără uşi, dar cu podele acoperite de cearceafuri împrăştiate, numai bune pentru a fi transformate în culcuş.”

https://www.ziarulevenimentul.ro/stiri/turism/foto-cum-a-fost-distrusa-cea-mai-mare-tabara-scolara-din-romania–107950.html

 

  1. Dâmbovița

“Cazul taberelor din Dâmbovița, abandonate de autorități, care și-au pasat responsabilitatea dintr-o parte în alta și apoi le-au concesionat fără să le mai pese de viitorul acestor locuri, a ajuns și în presa națională. Un reportaj din campania Inspectorul PRO, difuzat săptămâna aceasta de PROTV, arată dezastrul de la „Stejarul” și „Vânătorul”, altădată două tabere renumite ale județului Dâmbovița.

În locul de care se leagă copilăria multor dâmbovițeni, vacanțele de vară și cele mai frumoase tabere în mijlocul naturii, au rămas acum doar clădiri în paragină, cu tavane căzute la pământ, înghițite de pădure.”

https://stirilafixdb.ro/video-cazul-taberelor-din-dambovita-abandonate-in-paragina-a-ajuns-si-in-presa-nationala-dezastrul-de-la-stejarul-si-vanatorul/

  1. Mureș

“STADIONUL „MUNICIPAL” DIN TÂRGU MUREȘ, TOT ÎN PARAGINĂ!

CE S-A ÎNTÂMPLAT DUPĂ ANUL 1990

De bine de rău, atâta timp cât s-a aflat în administrarea Clubului Sportiv „Mureșul” Târgu Mureș, adică până în 2010, terenul, pista de atletism și sălile de pregătire situate sub tribunele stadionului „Municipal” au fost funcționale, însă, este adevărat, nu la nivelul cerințelor. Din câte îmi amintesc, pista de atletism a putut fi folosită până în anul 2010…

CE S-A ÎNTÂMPLAT DUPĂ ANUL 2010, AN ÎN CARE PRIMĂRIA A PRELUAT, PE LÂNGĂ ALTELE, PARCUL SPORTIV MUNICIPAL (STADION, TERENURILE DE TENIS, BAC DE IARNĂ, CENTRALA TERMICĂ ȘI SALA DE SPORT)

Iată câteva repere:

Din câte am observat, lucrările cuprinse în proiectul amintit n-au fost finalizate până acum, practic pentru că n-au fost continuate! Pe pista stadionului sunt depozitate multe materiale de construcție care se degradează pe zi ce trece. Vor putea fi folosite ele vreodată, așa degradate și uzate cum sunt?! Desigur, numai specialiștii (constructorii) vor putea răspunde la această întrebare, cândva!

În tot acest timp, sportivii mureșeni, în special atleții târgumureșeni, n-au unde să se antreneze. Ce bine le-ar fi prins o pistă de alegare de 400 de metri!”

Sursa: Facebook Aurel RAȚIU, scriitor, commentator sportiv

Acesta se află și în momentul de față într-o satre precară, s-a încercat acolo realizarea unei piste de atletism, dar înțelegem că lucrările s-au oprit pentru că nu s-a turnat corespunzator asfalul. Expertii constructori care au evaluat stadionul au constatat că tribunele laterale nu sunt sigure și trebuiesc demolate, lucru care nu s-a întamplat, încercandu-se o consolidare a acestora, în schimb, s-a demolat tribuna principală care era bună și s-a pus în locul acesteia o scenă pentru concerte. Stadionul nu a fost folosit și nu  este folosit nici în momentul de față

 

Alte 5 terenuri de tenis, care au aparținut Clubului Sportiv Mureșul , aflat de asemenea în subordinea ANS au fost predate municipalității în anul 2010; timp de 5 ani au fost închiriate unui terț, iar de atunci se află nefolosite, în paragină.

 

  1. Vrancea: Stadionul Tineretului din Focșani, care a trecut de la MTS la CJ

Vrancea și care acum se află în administrarea Direcției de Dezvoltare Servicii Publice Focșani, a devenit o ruină, un focar de infecție din cauza neimplicării autorităților locale.

  1. Constanța:

Centrul de agrement Tuzla – PRIMĂRIA TUZLA H.G.R. nr. 307/23.03.2011 Protocol înregistrat la D.J.S.T. Constanţa sub nr. 2137/ 20.04.2011 și la Primăria Tuzla sub nr. 1866/ 20.04.2011.

Concluzie finală: imobilul se află în domeniul public local Primăria Tuzla, și-a păstrat parțial destinația, nefuncțional, aflat în stare avansată de degradare a cladirilor si a gardului.

 

Sediul radio club – PRIMĂRIA MUNICIPIULUI CONSTANȚA, H.G.R. nr. 435/27.04.2011. Concluzia parțială: imobilul se află în domeniul public local Primăria Constanța, construcția nu și-a păstrat destinația, neputând fi localizată, se vor cere clarificări în această privință administratorului de drept.

 

Complex sportiv stadion “GHEORGHE HAGI” – PRIMĂRIA MUNICIPIULUI CONSTANȚA H.G.R. nr. 574/ 24.07.2018/ proces verbal. În perioada 2018 – 2023, baza sportivă și-a menținut destinația, asigurând prestări servicii pentru sportivii din cluburile constănțene pentru disciplinele atletism, fotbal, dar și pentru sportul școlar și universitar, publicul larg. În anul 2023, luna iulie – conform publicațiilor media, cu fast s-a anunțat demolarea stadionului, cu mențiunea că nu a fost reamenajată o pistă de atletism în altă locație ceea ce a dus la deteriorarea procesului de pregătire a sportivilor ce practică această disciplină sportivă în cluburile constănțene și provocarea unui conflict instituțional. Mai mult, lipsa de profesionalism a Primăriei Municipiului Constanța care a preluat un stadion cu pistă de atletism acuză vehement DJST Constanța că a distrus atletismul la Constanța, deși la predare au fost avertizați. Din luna iulie 2023, până în prezent februarie 2024, Stadionul Ghe Hagi arată doar ca o ”groapă cu pământ”.

 

Centrul de agrement COSTINESTI (SCHITU) – PRIMĂRIA COSTINEȘTI transmis prin H.G.R. nr. 435/ 27.04.2011, Protocol înregistrat la D.J.S.T. Constanţa sub nr.3159/ 07.06.2011 și la Primăria Costinești sub nr. 3147/ 07.06.2011. Centrul de Agrement Costinești (Schitu) NU MAI EXISTĂ, în locul acestia fiind o clădire ce a servit ca Centru de vaccinare, parcare, loc de joacă și un teren de fotbal, întreaga suprafață de teren este asfaltată cu bitum, așa cum s-a constatat, au fost desființate clădirile ținând cont ca ele fac parte din inventarul domeniului public al Statului Român, situație transmisă și la alte evaluari în timp ale Comisiei D.J.S.T. către ministerul de resort.

 

SALĂ DE PREGĂTIRE FIZICĂ, str. Bucureşti la intersecţia cu str. Obor, Constanţa, transmis prin H.G.R. nr. 1106/ 18.09.2007, Protocol înregistrat la D.S.J. Constanţa sub nr.4627/18.10.2007 și la Garda Financiară sub nr. 403155/ 19.10.2007. La data transferului, imobilul se afla în stare de investiție în conservare. După preluarea în administrare a imobilului s-au realizat lucrări de investiții finalizate în anul 2012 prin process verbal de recepție finală a lucrărilor, apoi în 2014 au fost realizate alte lucrări de investiții pentru buna funcționare a beneficiarului. ANAF – aparat central este beneficiarul direct, cu drept de folosință Direcția Generală Antifraudă Fiscală 2 Constanța, sediu birouri

Complex stadion „C.S. Farul” RUGBY – CLUB SPORTIV RUGBY CLUB JUDEȚEAN CONSTANȚA, structura sportivă ce avea in componenta ca si membru asociat – Consiliul Judetean Constanta transmis prin H.G.R. nr. 1155/ 17.10.2002 darea in folosință gratuită la R.C.J. Farul Constanta,Protocol înregistrat la D.J.S.T. Constanţa sub nr. 1342/ 27.11.2002, Hotărâre judecătorească – declarare faliment RCJ Farul Constanta, H.G. nr 500/2023 – revenire in domeniul public al statului in administrare ANS. Complex Stadion „C.S. FARUL” Rugby și-a păstrat destinația, dar a revenit prin falimentul entității care îl primise prin HG în domeniul public al statului și administrare ANS. Mai mult trebuie clarificată situația juridică, pentru a nu intra în stare de degradare fiind deficitara administrarea de catre ANS din Bucuresti .

 

Propunere de soluții

Având în vedere istoricul DJST-urilor , cu toate modificările legislative din ultimii 4 ani care au dus prin nefinantare la blocaje în buna desfășurare a activitățiilor pe sport, tineret și tabere, domenii atribuite la nivel județean direcțiilor județene pentru sport și tineret, acestea fiind recunoscute institutional ca sprijin, coordonator, mediator și initiator de programe pe ramurile sport, tineret și tabere, considerăm că  modalitatea cea mai rapidă, ușoară, legală și firească pentru deblocarea activităților și revenirea la normalitate ar fi elaborarea, aprobarea și publicarea unei hotărâri de Guvern prin care să se revină la Agenția Națională pentru Sport și Tineret, cu preluarea și scriptic a componentei de tineret.

 

„Reforma administrativă în general, dar mai ales în domeniul sportului, trebuie să aibă în vedere faptul că există un obiectiv principal/unic ce depășește nivelul de apartenență la sat, oraş, județ, și anume identitatea națională. Orice teorii ştiinţifice, orice principii abstracte trebuie  cercetate şi din acest punct de vedere. Ar fi un păcat de neiertat să imităm numai instituţiile din domeniul sportului ale unor ţări mai înaintate fără considerarea dacă introducerea lor este prielnică pentru soluţionarea problemelor sportive, sociale, culturale şi economice ale ţării noastre, adică a realizării bunăstării generale a sportului şi a misiunii etice a României”.

MEMORANDUMUL DIRECȚIILOR JUDEȚENE PENTRU SPORT ȘI TINERET CU PRIVIRE LA PĂSTRAREA ACTIVITĂȚILOR ȘI SUBORDONĂRII FAȚĂ DE AGENȚIA NAȚIONALĂ PENTRU SPORT

Echipa

Sindicatul Național Sport și Tineret: MEMORANDUMUL DIRECȚIILOR JUDEȚENE PENTRU SPORT ȘI TINERET

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *