Aproape 72% dintre angajații la stat nu au urmat, în ultimii ani, cursuri de formare profesională care să le îmbunătățească competențele la locul de muncă, în special pe cele digitale, arată un sondaj realizat de Centrul de Formare APSAP. Acest lucru se petrece în ciuda faptului că instituțiile statului sunt obligate prin lege să investească în perfecționarea constantă a angajaților pentru o eficiență sporită în administrația publică.
În ceea ce privește participarea la programele de formare, sondajul realizat de Centrul de Formare APSAP arată că aproape 26% dintre funcționarii publici și alți angajați de la stat au urmat un singur curs de formare cu prezență fizică, iar 23% un singur curs online; 13% au participat la două cursuri cu predare fizică, iar 19% la cele cu predare online; 5,4% au fost la 3 cursuri cu predare fizică, iar doar 10% la trei cursuri online.
Deși prin formare continuă, angajații la stat pot avansa în funcție și pot obține astfel o creștere a veniturilor, rezultatele sondajului arată că mare parte dintre respondenți au câștiguri mai mici decât consideră că merită și mai mici decât media din UE. În prezent, cea mai mare parte dintre angajații la stat (43%) au răspuns că au un venit lunar de 700 euro – 1.000 euro. Peste un sfert dintre ei se încadrează în categoria de venit lunar între 1.000 euro – 1.500 euro, iar aproape 13% dintre ei au venituri cuprinse între 400 euro și 700 euro.
Întrebați de competențele pe care și-ar dori să le dezvolte, peste 36% dintre angajații la stat au răspuns că vizează cursuri de resurse umane, 33% vor cursuri de accesare a fondurilor europene, un sfert dintre ei își doresc cursuri de etică, integritate și anticorupție, 27% cursuri de contabilitate și 12,5% de asistență socială. La polul opus, doar câte 2 respondenți din aproape 4.000, adică sub 0,1% din totalul participanților la sondaj, au răspuns că și-ar dori să își dezvolte competențe digitale, de IT&C, psihologie, discriminare și egalitate de șanse, comunicare internă, siguranță alimentară, protecția informației sau altele.
Referitorul la nivelul de competențe digitale pe care respondenții le dețin, conform răspunsurilor primite, nivelul este unul mediu. În ciuda faptului că 63% dintre participanți menționează că utilizează Excel în mod frecvent, aproximativ 78% au doar cunoștințe medii în competențele digitale.
În ceea ce privește motivarea participării la cursuri de formare, 91% dintre angajații din sistemul public cred că pot dobândi noi competențe, utile în activitatea desfășurată, iar 46% sunt de părere că își pot dezvolta competențe utile pe plan personal. De asemenea, 42% dintre respondenți cred că îi ajută să-și completeze portofoliul personal de activități de formare, pe când 28% ar participa la astfel de cursuri pentru a socializa și a cunoaște persoane din domeniul lor de activitate.
În alegerea unui program de formare profesională, cel mai mult ar conta, din datele obținute, tematica abordată (77%), urmată de nevoile individuale de formare (67%), certificarea obținută (37%), facilitățile oferite prin modul de organizare (32,6%), dar și de prestigiul formatorului/ organizatorului (peste 25%).
În privința nivelului de experiență al participanților chestionați, s-a remarcat că aproape jumătate (47%) sunt angajați în cadrul instituției de peste 10 ani, 21% de 5-10 ani, 23% de 1-5 ani și 8,3% mai puțin de un an. Această constatare, împreună cu faptul că majoritatea au vârsta de peste 45 de ani, sugerează faptul că angajații din sectorul public preferă să rămână în aceeași instituție până la vârsta de pensionare. Sursa: www.capital.ro.
*Centrul de Formare APSAP oferă cursuri de formare profesională, autorizate și acreditate, în format online și offline.
**SNST derulează un program de formare profesională pentru membri printr-un proiect cofinanțat de Uniunea Europeană. Prin contractul încheiat cu APSAP, sindicaliștii beneficiază de formare profesională, evaluare și certificare; cursul este autorizat și va fi recunoscut inclusiv la nivelul UE.