BNS a organizat astăzi, 12 decembrie 2024, o dezbatere intitulată: “Salarizarea în sectorul public din România: Reforme pe fondul marilor așteptări”.
Salarizarea în sectorul public a fost introdusa în PNRR ca reforma nr. 4 ”Dezvoltarea unui sistem de salarizare echitabil și unitar în sectorul public”. Obiectivul vizat de aceasta reforma este acela de a asigura o politica salarială echitabilă și sustenabilă din punct de vedere bugetar prin eliminarea discrepanțelor salariale existente în prezent în sistemul bugetar, restabilirea ierarhiilor funcțiilor în cadrul domeniilor de activitate, precum și între domenii de activitate, revizuirea sistemului de acordare a sporurilor, precum și instituirea unui sistem de stimulare a performanței.
Termenul asumat pentru adoptarea și intrarea în vigoare a noului cadru juridic privind remunerarea personalului din sectorul bugetar (Legea privind salarizarea unitară) a fost 30 iunie 2023. În ciuda faptului că serviciile de consultanță pentru analiza sistemului și propunerea unei noi politici salariale au fost contractate și plătite, termenul a fost depășit fără ca proiectul de lege să fie supus dezbaterii publice și lansat în dialogul social.
Între timp premisele macroecomice s-au schimbat semnificativ, România s-a angajat deja într-un plan multianual de reducere a deficitului bugetar excesiv. Acest lucru înseamnă nu doar faptul că nivelul cheltuielilor cu personalul ca procent din PIB trebuie să se reducă, ci și faptul că România își asumă să respecte legea responsabilității fiscale care prevede înghețarea cheltuielilor de personal având în vedere că nivelulul datoriei publice ca % din PIB depășește deja 50%.
Au trecut 7 ani de la adoptarea legii 153/2017 privind salarizarea personalului în sectorul public, cu toate acestea nici în acest moment autoritățile din România nu au o imagine de ansamblu a salariilor existente în sectorul public. Singurele informații existente sunt cele aferente personalului contractual dar modul în care aceste informații sunt introduse în Revisal nu permit o prelucrare care să sprijine identificarea discriminărilor pentru a putea proceda la corectarea acestora.
Având în vedere situația complicată sintetizată mai sus, ne-am propus să analizăm în ce măsură reforma salarizării în sectorul public mai poate fi realizată, cu atingerea obiectivului de eliminare a discrepantelor și inegalităților. Sursa: BNS
Rezultatele acestei evaluări, dar și popunerile de măsuri pentru pregătirea noii legi a salarizării în sectorul public au fost prezentate pe larg și supuse dezbaterii în cadrul evenimentului BNS, care s-a desfășurat în data de 12.12.2024, la Grand Hotel Bucuresti, sala Modigliani. Au participat la acest eveniment reprezentanții ministerelor implicate, comisiilor de specialitate din Parlament, partidelor politice și partenerilor sociali reprezentativi la nivel național.
“Salarizarea în sectorul public din România. Reforme pe fondul marilor așteptări” – studiu lansat de BNS:
RAPORT CERCETARE 2 - DECEMBRIE, 2024
Prezentare 12 Decembrie 2024 BNS – click aici
Discuțiile au scos în evidență:Necesitatea unui sistem unitar și echitabil de salarizare.Problemele legate de depășirea termenului asumat pentru adoptarea noului cadru legislativ.Schimbările macroeconomice și impactul asupra planurilor de reducere a deficitului bugetar.Lipsa unei imagini de ansamblu a salariilor în sectorul public și nevoia de digitalizare pentru corectarea discriminărilor.Concluziile și propunerile prezentate astăzi vor contribui la pregătirea noii legi a salarizării, un pas esențial pentru un sector public eficient și sustenabil.
BNS / SNST / PUBLISIND